Maya Fitness Home


Stretching®

Reggel elindítod a gyerekeket a suliba, rohansz tovább dolgozni... Néha idegeskedsz, stresszelsz, alig várod, hogy a munkanap után egy izzasztó órán kiadd magadból a feszültséget. Szuper volt az óra, jól érzed magad utána, feltöltődve, de fáradtan, várod az izomlázat, és reméled, nem fog fájni a derekad, nem akarsz kihagyni... Kevés a nyújtás, igen, tudod, mégis rohannod kell.
...de miért is lassíts? Miért fordíts időt a nyújtásra?

A stretching ma minden tudatosan edző ember edzéstervének a része, aki csoportos órákra jár, vagy épp konditerembe, vagy akár fut rendszeresen. Épp olyan fontos a nyújtás, mint a bemelegítés. Míg a bemelegítés az ideg-izom kapcsolatokat "gyújtja be" az edzés előtt, addig a stretching a hajlékonyságot, lazaságot, az izmok és ínszalagok rugalmasságát fokozza, és elengedhetetlenül szükséges a regenerációhoz, amire a nehezebb órák után szüksége lehet az embernek. A rövidült izmokat nyújtjuk, amelyek fájdalmat okoznak Neked. Ha már fájdalmaid vannak, sokat ülsz, vagy úgy érzed nagyon merev vagy, egy stretching órán jó helyen vagy.

Mi van, ha nem nyújtunk egyáltalán?
Csuklyásizmod felső része megrövidül. Ez nagyon erős fájdalom forrás lehet - ilyen például mikor sokat ülünk és rossz tartással. Ha huzamosabb ideig ki van téve a csuklyás izom ennek a fajta terhelésnek, egy idő után degeneratív folyamatot indíthat el ezen a részen. Ezen a területen is igen fontos a prevenció, ezért fordítsunk időt a nyújtására a mindennapok során is, ne csak az edzéseket követően.
Nagy mellizom megrövidül. Ez esetben a vállak előre esnek, amitől púpos lesz a hát. Ez szintén a rossz testtartásból fakadó, főként az ülő munkát végzőknél jelentkező probléma.
Ágyéki szakasz izmai, farizmok rövidülnek, derékfájdalom jelentkezik. Szépen lehet ezt a részt is nyújtani, csökkenteni a fájdalmat. Medence billentésekkel ülő munka közben is megtámogathatjuk a megelőzés folyamatát.
Combhajlító izom rövidül, szintén derék környéki fájdalmaid lehetnek, tudjuk csökkenteni rendszeres stretching munkával.

Az izmok hosszú távú fáradása növeli a nyújtással szembeni ellenállást, így ha ez sorozatosan elmarad, akkor az izom elkerülhetetlenül rövidül, a mozgásunk beszűkül, nem lesz olyan jó a teljesítmény sem a mindennapokban, sem a sportban, fájdalommal fogunk küszködni emiatt.

Milyen lesz ez az óra?
Egy közepesen dinamikus bemelegítést követően az egész órán az izomcsoportok nyújtására fókuszálunk. A zene lassabb, kellemes hangerőn. Célunk az izmok és ízületek rugalmasságának megtartása ill. ezek fejlesztése. Fontos a légzés, főként a mély és lassú kilégzés segíti elő a test ellazulását. A nyújtó gyakorlatok során arra törekszünk, hogy soha ne érezzünk fájdalmat nyújtás alatt, csak a feszülő érzés kialakulásáig végezzük a gyakorlatokat. Az órán gyakori a henger használata.

Várunk mindenkit szeretettel egy lazító stretching órára szerdán 18 órakor!

B. Anita